Popular Posts

Saturday, July 25, 2009

Husayn: Kelahiran Mulia Belahan Jiwa Nabi




Hari ini kita menyambut ulangtahun wiladah Imam Husain bin Ali as, cucunda Rasulullah saww dan putera kedua Amirul Mukminin Ali bin Abi Talib as dan Bonda Fatimah az-Zahra sa. Pada hari ketiga bulan Syaaban tahun keempat Hijrah, putera kedua Imam Ali dan Fatimah telah selamat diputerakan di dalam rumah wahyu dan wilayah. Tatkala berita kelahiran ini sampai kepada Rasulullah Sallallahu Alaihi Wa Aalihi Wasalam, Baginda saww bergegas ke rumah Ali as dan Fatimah sa sambil mengarahkan Asma untuk membawa bayi kepadanya. Asma melilit si kecil dengan kain putih dan membawanya ke sisi Rasul saww. Baginda saww kemudian mengazankan ke telinga kanan dan mengiqamah ke telinga kiri bayi munggil itu.

Pada hari ketujuh kelahiran yang penuh kebahagiaan ini, Jibrail Al-Amin as turun dan berkata: “Salam ke atasmu wahai Rasulullah, namakan bayi ini dengan nama putera kecil Harun ‘Syabir’. Dan di dalam bahasa arabnya adalah ‘Husain’. Ini kerana Ali di sisimu umpama Harun di sisi Musa bin Imran, cumanya Dikau merupakan Penutup Para Nabi. Oleh itu, nama Husain adalah dari sisi Tuhan, yang terpilih untuk putera kedua Fatimah sa.

Pada hari ketujuh kelahirannya, Fatimah sa telah mengorbankan seekor kambing sebagai aqiqah, dan mencukur rambut bayinya lalu mengeluarkan sedekah berupa perak seberat timbangan rambut tersebut.

Husain as dan Rasulullah saww

Husain bin Ali as mengecapi kasih sayang langsung dari Rasulullah saww semenjak kelahirannya sehingga Rasullullah saww wafat enam tahun dan beberapa bulan kemudiannya. Hampir seluruh masyarakat ketika itu mengenal kelebihan dan kedudukan pemimpin ketiga ini di sisi Rasulullah saww. Betapa dalamnya cinta dan kasih Rasulullah saww pada cucundanya itu.





Salman Al-Farisi berkata: “Aku telah melihat Rasulullah saww telah meletakkan Husain ke atas ribaannya lalu mengucupnya sambil bersabda: Engkau adalah orang terhormat, putera orang terhormat dan ayah kepada orang-orang terhormat. Engkau adalah seorang Imam, putera seorang Imam dan ayah kepada para Imam. Engkau adalah Hujjah Allah, putera Hujjah Allah dan ayah kepada Hujjah-hujjah Allah dan mereka berjumlah 9 orang dan yang terakhir daripada mereka, adalah Qaim mereka (Imam Mahdi Ajjalallahu Farajah).”

Anas bin Malik meriwayatkan: “Tatkala Rasulullah saww telah ditanya siapakah daripada ahli keluarganya yang paling baginda cintai, jawab baginda: Hasan dan Husain. Baginda sering memeluk Hasan dan Husain dan mengucup mereka.”

Abu Hurairah, seorang pengampu Muawiyah dan pembenci Ahlul Bait, turut mengakui layanan istimewa Rasul saww pada cucu-cucunya. Ia bercerita: “Aku telah melihat Rasulullah saww mendudukkan Hasan dan Husain di atas bahunya lalu mendekati kami. Tatkala sampai ke sisi kami baginda bersabda: “Barangsiapa yang mencintai kedua putera ini maka dia mencintaiku, dan barangsiapa yang memusuhi mereka, maka dia memusuhiku.”

Mungkin, kemuncak sabda Rasulullah saww yang paling tinggi, paling dekat dan yang paling jelas menggambarkan hubungan maknawi dan malakuti di antara baginda dan Husain ialah tatkala baginda bersabda: “حسین منی و أنا من حسین” yang bermaksud “Husain dariku dan aku dari Husain”.

Husain as dan Ayahandanya

Selama 6 tahun Husain mengecapi saat-saat manis hidupnya bersama nendanya Rasulullah saww. Namun, setelah kewafatan baginda Rasul, Husain menempuh hidup yang penuh ranjau. Bondanya hanya seketika menemaninya sebelum kembali ke sisi nendanya. Di sisi ayahanda tercinta, Husain menagih kasih sayang dan menjadi saksi berita dan derita selama 30 tahun. Seorang ayah yang tidak menghukum kecuali dengan keadilan, dan tidak hidup kecuali hanya dengan kesucian dan penuh kehambaan, tidak melihat kecuali Tuhan, tidak mahukan sesuatu kecuali Tuhan dan tidak menjumpai sesuatu kecuali Tuhan. Seorang ayah yang ketika zaman pemerintahannya, mereka tidak membiarkannya walau sesaat di dalam ketenangan, begitu juga ketika mereka merampas kekhalifahannya, mereka tidak bangun kecuali hanya untuk menyakitinya.





Sepanjang waktu ini, Husain senantiasa mentaati perintah ayahandanya dengan setulus hati dan sepenuh jiwa. Sepanjang tempoh ayahanda memegang tampuk pemerintahan, Husain tanpa mengenal lelah bermujahadah di jalan menegakkan dan memperbaiki tujuan Islami, umpama seorang tentera yang sedia berkorban, persis abangnya. Ia turut mengambil bahagian di dalam perang Jamal, Siffin dan Nahrawan.

Selain itu, Husain sentiasa mempertahankan ayahandanya Amirul Mukminin as dan agama Allah. Husain membangkang para perampas khilafah. Ketika zaman pemerintahan Umar, Husain telah masuk ke dalam masjid, dan tatkala melihat sang khalifah sedang berbicara di atas mimbar nendanya, Husain lantas bergegas ke atas mimbar dan dengan lantang bersuara: “Turunlah dari mimbar ayahku.”

Husain as dan Kekandanya

Selepas ayahandanya Imam Ali as syahid akibat ditetak hujung pedang beracun milik Abdul Rahman bin Muljam. Kekandanya Hasan telah mengemban tugas imamah seperti yang dipesan nendanya Rasulullah saww dan ayahandanya Amirul Mukminin as. Kini, Imam dan penghulu para mukminin beralih kepada Imam Hasan bin Ali as, putera pertama Amirul Mukminin as dan wajib ke atas setiap manusia untuk mentaati setiap arahannya. Husain yang dididik oleh tangan wahyu Muhammadi dan wilayah kepimpinan Alawi, sentiasa bersama kekandanya, menyatu dalam fikiran dan tindakan. Oleh itu, tatkala kemaslahatan Islam dan umatnya menuntut Imam Hasan as berdamai dengan para bughat dan tentera Muawiyah, Husain turut membagi duka kekandanya penuh kesabaran. Husain tidak pernah membangkang abangnya termasuklah dalam urusan genting sebegini. Kerana Husain tahu, perdamaian ini adalah untuk kebaikan Islam dan muslimin.

Suatu hari, Muawiyah sibuk memaki hamun dan menghina arwah Amirul Mukminin sedangkan ia tahu bahawa Husain dan kekandanya Imam Hasan turut hadir di situ. Husain bingkas bangun untuk menjawab tuduhan Muawiyah. Akan tetapi, Husain kembali ke tempatnya tatkala Imam Hasan as mengarahkannya agar mundur. Husain mendengar arahan kekanda yang juga Imamnya dan ia tunduk patuh. Kemudian, Imam Hasan as sendiri bangun dan dengan lantang menjawab fitnah Muawiyah. Jawapan yang tuntas dan jelas itu telah mematahkan makar Muawiyah dan membuatkannya terdiam sendiri.

Husainku tercinta, kelahiranmu telah menjadi mimpi cinta para malaikat; para malaikat yang dengan kedatanganmu, telah melebarkan sayap-sayap mereka ke bumi agar dapat mengecap bauan yang mekar mewangi dari kewujudanmu. Ketika mana bunga-bunga putih dan indah kembang mekar dengan kehadiranmu, ia menghadirkan warna dan bau yang membahagiakan. Dan ketika badan sucimu segak dalam dakapan Rasulullah saww, Madinah tatkala itu melalui saat yang paling indah dan bahagia. Wahai lantera hidayah dan bahtera penyelamat! Selamat datang Tuanku!

No comments: