Popular Posts

Saturday, March 12, 2011

Kesabaran d mata Ahlul Bait Alaihimussalam




Kesabaran Ketika Menghadapi Penderitaan Memperolehi Ganjaran dari Allah SWT

Imam Muhammad al-Baqir dan Imam Ja’far al-Sadiq berkata bahawa orang-orang Mu’min yang ditimpa kesusahan dan bersabar akan diberikan ganjaran oleh Allah SWT dengan pahala seribu syuhuda.

Abul Hasan Imam Musa al-Kazim ‘Alaihissalam berkata,”Barang siapa di kalangan Syi’ah kami menghadapi penderitaannya dengan kesabaran dan keteguhan iman akan menerima ganjaran pahala seribu syuhada.

Imam Ja’far al-Sadiq ‘Alaihissalam berkata bahawa Allah berfirman kepada Nabi Musa ‘Alaihissalam,”Wahai Musa, Aku tidak menjadikan sesiapa jua kekasihKu selain makhlukKu orang-orang Mu’min. Kadang-kadang Aku menimpakannya penderitaan yang sebenarnya lebih baik untuknya. Aku berikannya apa yang terbaik untuknya dan menjauhkannya daripadanya untuk perkara yang lebih baik untuknya. Maka, dia hendaklah bersabar menghadapi penderitaan dengan kesabaran. Dia hendaklah redha dengan takdirKu dan bersyukur ke atas pemberianKu. Dan apabila dia bersikap demikian, Aku memasukkannya di kalangan orang-orang yang beriman, kerana dia bertindak mengikut ketentuanKu dan taat kepada perintahKu.”

Sentiasa Bersabar Kepada Ketentuan Allah

Ishaq bin Ammar berkata beliau mendengar Imam Ja’far al-Sadiq ‘Alaihissalam berkata,”Asas kepada ketaatan kepada Allah adalah redha kepada apa yang Allah takdirkan kepada seseorang sama ada hal itu dia sukai atau tidak sukai kerana apa sahaja yang Allah takdirkan adalah baik.”

Yunus bin Ribat melaporkan beliau mendengar Imam Ja’far al-Sadiq ‘Alaihissalam berkata para pengikut kebenaran akan sentiasa mengalami penderitaan tetapi jangka masa mereka memperolehi keamanan dan kesenangan akan berkekalan.

Simaah berkata bahawa dia mendengar Imam Ja’far al-Sadiq ‘Alaihissalam berkata,”Allah telah mengizinkan musuh-musuhNya melakukan terhadap ‘sahabat-sahabat’Nya (orang-orang beriman) menjadi mangsa mereka dalam dunia ini.

Ramai Yang Membenci Orang Yang Mencintai Allah

Mufazzal bin Umar meriwayatkan dia bersama Imam Ja’far al-Sadiq ‘Alaihissalam ketika seorang menyatakan kepada Imam bahawa ada setengah orang yang mendakwa bahawa apabila Allah mencintai seseorang, Dia akan meletakkan perasaan cinta di hati-hati orang ramai kepada orang ini, dan apabila Allah membenci seseorang, Dia meletakkan perasaan benci kepadanya di hati-hati orang ramai. Mufazzal berkata pada ketika itu Imam sedang berbaring di atas tilam tetapi ketika mendengar perkara ini, beliau bangkit dan berkata,”Tidak seperti itu tetapi apabila Allah mencintai seseorang, Dia akan membiarkan orang ramai berpaling daripadanya. Mereka akan membuat fitnah terhadapnya dan hal ini akan menambahkan ganjaran pahala kepadanya di akhirat dan menambahkan dosa-dosa mereka. Dan apabila Allah membenci seseorang, Dia mengizinkan orang ramai mencintai orang itu. Mereka akan menyatakan perkara-perkara yang menambahkan dosa-dosa mereka dan dosa orang itu. Katakan kepadaku adakah sesesiapa yang lebih mencintai Allah daripada Nabi Yahya bin Zakaria ‘Alaihissalam pada ketika itu? Tetapi kita mengetahui orang ramai berpaling daripadanya dan melakukan perkara yang mereka lakukan (akhirnya mereka membunuhnya). Begitu juga adakah ada sesiapa yang mencintai Allah lebih daripada Imam Husayn ‘Alaihissalam pada masa hidupnya? Tetapi kamu mengetahui oang ramai berpaling daripadanya dan membunuhnya tanpa belas kasihan. Siapakah pula yang lebih membenci Allah daripada si polan dan si polan? Tetapi kamu semua melihat apakah yang dikatakan oleh orang ramai terhadap mereka ini. Maka amatlah salah apa yang didakwa oleh mereka itu.”

Zaid –e-Shahham berkata Imam Ja’far al-Sadiq ‘Alaihissalam berkata,”Apabila Allah mencintai seseorang Dia mengizinkan mereka berpaling daripadanya.”

Abu Hamzah Thumai meriwayatkan dia mendengar Imam Muhammad Baqir ‘Alaihissalam berkata Allah SWT bersumpah bahawa orang-orang beriman akan ditimpa empat perkara penderitaan. Pertama, dan yang paling mudah, orang beriman yang lain akan cemburu kepadanya. Kedua, apabila orang-orang munafiq akan mengikuti langkahnya dan mengganggunya. Ketiga, apabila syaitan akan datang untuk berusaha untuk menjauhkannya daripada jalan yang lurus. Keempat, apabila orang kafir menganggap memeranginya sebagai perang suci. Maka, bagaimanakah seorang mu’min dapat menjauhkan diri daripada perkara-perkara ini? Soal Imam kepada mereka.

2 comments:

Hamba Allah said...

entry yg menyejukkan hati...adakah saudara punya fb? jika ada add lah saya di qaseh qistina ada gambar khemah...(kt depan hauzah sy amik ni)

Sayyed AbalFazl Al Ja'fari said...

salam..add sy : sayyed abalfazl al-ja'fari

tq..Salavat..